Openingstijden
2 april 2023
Gesloten - Gaat 2 april 2023 open om 15:30
donderdagGesloten
vrijdagGesloten
zaterdagGesloten
zondagGesloten
maandagGesloten
dinsdagGesloten
woensdagGesloten

Over De sprong van Niijinski

“We zijn allemaal verantwoordelijk voor iedereen,maar ik ben meer verantwoordelijkdan al die anderen.”         Dostojevski, gebroeders Karamazov

De Sprong van Nijinsky is een dansant theaterconcert gebaseerd op het leven van danser Vaslav Nijinski. Muzikaal uitgangspunt is Le Sacre du Printemps van Stravinsky, één van de meest revolutionaire werken van de 20ste eeuw.
Het verhaal van Nijinsky is er een van een obsessieve hang naar het sublieme. Het is ook het verhaal over het afscheid van ‘het zelf’ en het opgaan in een groter geheel. De grenzen van ‘het zelf’ verdampen en de zenuwen, de zintuigen, groeien uit naar alles en iedereen buiten het lichaam, buiten het individu. Voor velen een diepgevoelde wens, een bevrijding, een ideaal.
En een ziektebeeld.

Nijinsky wordt in 1919 gediagnosticeerd als schizofreen. Zijn Werdegang ontrolt zich in de dagboeken die hij tussen 1916 en 1919 schrijft.
Deze dagboeken vormen de inspiratie voor schrijver Ko van den Bosch. Chiel Meijering en Michiel Mensingh tekenen voor de compositie waarin zij zich laten inspireren door Le Sacre du Printemps.
Titus Tiel Groenestege is verantwoordelijk voor de regie. De cast bestaat uit multitalenten; Marijn Rademaker (ex-eerste solist Het Nationaal Ballet en acteur); Bart Rijnink (acteur, muzikant, danser); Abeldhadi Baaddi (danser, beat boxer, electronica); Mario Forte (eerste violist uit NY) en artistiek leider Esther Apituley (altviolist, spel).
Deze multidisciplinaire voorstelling is een pleidooi voor het denken van het ondenkbare, het spel, de creatie, voor het zoeken naar de momenten dat je zweeft, en de angst voor de momenten om neer te komen.

Nijinsky, een man van weinig woorden, probeert koortsachtig, tussen twee wereldoorlogen in, zichzelf en de mensheid in het gareel te houden. De woorden en gedachten volgen elkaar niet meer in een syntax of logica, de woorden zijn ontketend, stamelend. Ze analyseren of verklaren niks meer: ze lossen op in onbegrijpelijkheid, in het alles. Tussen de brokstukken zit Nijinsky, de danser, catatoon, verstard.
Brokstukken, als een blokkendoos, waar de eerste de beste kleuter naar toe zal kruipen en weer mee aan de gang zal gaan. Vrij, spelend, opgewonden zoekend in de wereld die zou kunnen zijn.
Hoe ver moet je jezelf en de wereld verscheuren, om de wereld te veranderen?

Esther Apituley: altviool, spel 

Marijn Rademaker: dans en spel 

Bart Rijnink: spel, muziek, dans 

Abeldhadi Baaddi: dans, muziek 

Mario Forte: viool 

Titus Tiel Groenestege: regie en foto


Deel deze pagina: